שבתות ומועדים
שאלה
שלום לרב,
אני משרת בסוללת תותחים המוצבת ליד עזה.
יש לנו בזמן האחרון הרבה פעילות מבצעית וירי מבצעי לאיזור, גם בשבתות ומועדים.
התפקיד שלי בתותח הוא כוון. אני מתעסק עם המחשב של התותח ומזיז את הקנה כדי לכוון אותו על המטרה שקיבלנו במהירות המירבית.
אני בטוח שלצורך הירי מותר לי לצודד את קנה התותח למקום הרצוי, אך השאלה שלי היא דווקא אחרי הירי.
ברגע שסיימתי את הירי אני חייב להחזיר את הקנה לתוך דורגל שתופס אותו כדי שלא יזוז. (חייבים לעשות את זה כדי שלא יהרס משהו במחשב של התותח ואז הוא יהיה מושבת למשך של כ-20 דק´ ולא יוכל להיות בכוננות.)
בפעמים הראשונות שירינו בשבתות וחגים, צודדתי את הקנה בשינוי אחרי הירי, אח"כ חשבתי על זה שאפשר לצודד את קנה התותח בצורה ידנית (יותר קשה וצריך לסובב גלגלות מסויימות, אבל בלי להפעיל חשמל ומערכות בתותח לצורך הצידוד... וגם, כשמצודדים בצורה לא ידנית, חייבים שהמנוע של התותח יהיה מונע.. משמע צריך שמישהו ייכנס לתא הנהג ויניע...)
לכן ניסיתי בפעמים האחרונות לצודד בצורה ידנית...
קרה מקרה ואדם שמשרת איתי החליט שאין לו כח לחכות לי שאני אצודד בצורה ידנית ונכנס לתא הנהג והניע (הוא אינו שומר תורה ומצוות).
האם במקרה כזה מותר לי להגיד לו שאני לא מצודד בשבת ושידומם את המנוע?
במקרה שקרה אמרתי לו שאני לא רוצה לצודד בצורה חשמלית בשבת, בגלל זה הוא התעצבן, יצא החוצה, קרא לכוון אחר שאינו שומר תורה ומצוות ואמר לו לצודד את התותח.
בסופו של דבר יצא שבגלל שלא צודדתי בצורה חשמלית, 2 אנשים חיללו שבת.
יש לי גם חברים בסוללה שאינם יהודים, האם מותר לי בשבת לבקש מהם שיניעו ויצודדו?
אני יודע שזה נשמע קצת מסובך וזה רק מקרה אחד מהמון מקרים שאני נתקל בהם בשבתות.
בתודה רבה!
צחי.
תשובה
צחי שלום.
אם אתה יכול לבחור בין צידוד הידראולי לידני וזה לא יפגע בכוננות אז עדיף הידני .
ואם זה יכול או עלול באחוז אחד לפגוע ברמת הכוננות של התותח או במהירות התגובה אז מותר להניע ולצודד הידראולי על מנת להיות בהיכון לירי הבא במהירות המירבית.
ואם בחרת באפשרות הראשונה שכתבתי אז תדבר עם הצוות ותסביר להם שאתה מצודד ידני ושלא יניעו את התומ"ת.
ואם מי מהם מחליט להניע זה לא בעיה שלך. ואל תגיד לו לדומם מנוע. ובעבודת צוות מאוד חשובה האווירה והיחסים שבין אנשי הצוות ולכן כדאי לך לשוחח עם הסמל או המ"מ ולשתף אותו בהתלבטות.
ומהכרותי (בתור טנקיסט) נראה לי שבמצב שבו אתה נמצא יש צורך לשמור על רמת כוננות ומהירות תגובה גבוהה ולכן מותר להניע את התומ"ת לאחר הביצוע ולהכין את הכלי לירי הבא.ואל יעלה חשש של חילול שבת בליבך כי אתה מקיים מצווה חשובה מאוד .אשריך!!
בהצלחה,
עוזיאל אליהו
שאלה
שלום רב לכבוד הרב,
ברצוני לדעת האם חל איסור על שמרים בפסח?
תודה.
תשובה
שלום.
שמרים יבשים תעשייתיים (לאפיה) הם לא חמץ מפני שהם עשויים מחומרים כימיים . אגב, שמרים הם קבוצה גדולה של פטריות (חד תאיים) ותפקידם ליצור תסיסה .ויש סוגים שונים של שמרים חלקם הם חמץ גמור כגון שמרי בירה או שמרים שהבסיס שלהם הוא חמץ ויש צורך לברר .
בברכה,
עוזיאל אליהו
שאלה
שלום לרב.
יש לנו בר מצווה מיד לאחר חג הפסח וכנראה שלא נצליח להתגבר מהצד הגסטרונומי על האירוע, כשמדובר על שבת חתן ואירוח של אנשים. השאלה שלנו היא האם מותר לנו לאפות, לבשל ולהקפיא לפני פסח בשביל בר המצווה.
תשובה
שלום.
ראשית מזל טוב ויהי רצון שיזכה הנער לגדול לתורה ולחופה ולמעשים טובים מתוך נחת ובריאות ושמחת חיים אמן.
מתר לכם לאפות ולבשל ולהקפיא לפני חג הפסח, ובתנאי שמוכרים את הכל במכירה גמורה לגוי במסגרת "מכירת חמץ" המתבצעת ע"י הרבנות. ויש להקפיד לסגור את המקפיא שלא יהיה שמיש בחג הפסח ולכתוב עליו שלט גדול ומאיר עיניים לבל יפתח אדם בטעות את המקפיא בפסח. אך תיקחו בחשבון שיתכן שיבוא הגוי לביתכם וייקח את מה שמכרתם לו!!!! שהרי זה שלו במכירה גמורה והוא משלם עבור זה.
מזל טוב
עוזיאל אליהו
שאלה
לרב עוזיאל שלום.
יש לנו כלי זכוכית שאנו משתמשים בהם כל השנה והשנה יש לנו המון אורחים אני שואלת האם יש דרך להכשיר את כלי הזכוכית לפסח? וכיצד מכשירים סכו"ם לפסח?
תודה לרב.
תשובה
ברכה ושלום.
כלי זכוכית אינם בולעים ואינם פולטים וניתן להשתמש בהם בפסח לאחר שטיפה יסודית. כגון בקבוקי בירה ניתן לשטוף אותם ולהשתמש בהם בפסח. כך דעת השו"ע וכך דעת הרב עובדיה יוסף שליט"א.
ויש מחמירים ואומרים שכלי זכוכית אפילו הגעלה לא מועילה להם וכך נוהגים קהילות האשכנזים שלדעתם כלי זכוכית נידון ככלי חרס.
ויש מתירים את השימוש ע"י הגעלה ברותחים. (אם הכלים יכולים לעמוד בזה ובתנאי שהשתמשו בהם בחמים).
ואם מדובר על כלי זכוכית שהשתמשו בקר כגון כוסות יש להשרות אותם במים 3 ימים מעת לעת ולהחליף המים כל יום. וכך דעת הרב מרדכי אליהו שליט"א.
כלי חרס או חרסינה אין להם הכשר כלל וצריך לקנות חדשים לכבוד חג הפסח.
כלי פיירקס ודורלקס כנ"ל
יש המכשירים השטיפה בלבד כי הם לא בולעים ופולטים.
ויש המכשירים ע"י הגעלה ברותחים.(בתנאי שהשתמשו בהם בנוזלים בלבד ולא ביבש בתנור )
ויש שאינם מכשירים כלל.
וכל אחד יעשה על פי מנהג אבותיו בידיו.
בעניין הכשרת סכו"ם:
יש לנקות את הסכ"ם היטב. יש להימנע משימוש בו 24 שעות לפני ההכשרה. יש להרתיח סיר עם מים וכמה טיפות סבון כלים ואז להכניס את הסכו"ם לתוך המים הרותחים, להוציא ולשטוף במים קרים.
מהרגע הזה הסכו"ם הוא "סתמי" כלומר לא חלבי ולא בשרי ולא חמץ.
בברכה,
עוזיאל אליהו
שאלה
לרב עוזיאל שלום.
יש לנו כלי זכוכית שאנו משתמשים בהם כל השנה והשנה יש לנו המון אורחים אני שואלת האם יש דרך להכשיר את כלי הזכוכית לפסח? וכיצד מכשירים סכו"ם לפסח?
תודה לרב.
תשובה
ברכה ושלום.
כלי זכוכית אינם בולעים ואינם פולטים וניתן להשתמש בהם בפסח לאחר שטיפה יסודית. כגון בקבוקי בירה ניתן לשטוף אותם ולהשתמש בהם בפסח. כך דעת השו"ע וכך דעת הרב עובדיה יוסף שליט"א.
ויש מחמירים ואומרים שכלי זכוכית אפילו הגעלה לא מועילה להם וכך נוהגים קהילות האשכנזים שלדעתם כלי זכוכית נידון ככלי חרס.
ויש מתירים את השימוש ע"י הגעלה ברותחים. (אם הכלים יכולים לעמוד בזה ובתנאי שהשתמשו בהם בחמים).
ואם מדובר על כלי זכוכית שהשתמשו בקר כגון כוסות יש להשרות אותם במים 3 ימים מעת לעת ולהחליף המים כל יום. וכך דעת הרב מרדכי אליהו שליט"א.
כלי חרס או חרסינה אין להם הכשר כלל וצריך לקנות חדשים לכבוד חג הפסח.
כלי פיירקס ודורלקס כנ"ל
יש המכשירים השטיפה בלבד כי הם לא בולעים ופולטים.
ויש המכשירים ע"י הגעלה ברותחים.(בתנאי שהשתמשו בהם בנוזלים בלבד ולא ביבש בתנור )
ויש שאינם מכשירים כלל.
וכל אחד יעשה על פי מנהג אבותיו בידיו.
בעניין הכשרת סכו"ם:
יש לנקות את הסכ"ם היטב. יש להימנע משימוש בו 24 שעות לפני ההכשרה. יש להרתיח סיר עם מים וכמה טיפות סבון כלים ואז להכניס את הסכו"ם לתוך המים הרותחים, להוציא ולשטוף במים קרים.
מהרגע הזה הסכו"ם הוא "סתמי" כלומר לא חלבי ולא בשרי ולא חמץ.
בברכה,
עוזיאל אליהו
שאלה
איך מכשירים תנור אפיה לפסח?
איך אפשר לגעול כלים מזכוכית וסכו"ם?
תשובה
ברכה ושלום.
בכדי להכשיר תנור אפיה יש לעשות את הפעולות הבאות:
לא להשתמש בתנור 24 שעות לפני מועד ההכשרה.
יש לנקות היטב היטב את התנור כולל בחריצים ובבזרועות הדלת .
לאחר ניקיון יסודי יש להפעיל את התנור על החום הגבוהה ביותר למשך כשעה אחת
יש להחליף את התבניות.
לגבי שאלתך השניה לכל כלי יש אופן הכשרה מיוחד משלו.
סכום יש להגעילו ע"י הטבלתו בסיר עם מים רותחים. לא להשתמש בסכום 24 שעות לפני ולשים במים הרותחים מעט סבון. לאחר ההטבלה ברותחין יש לשטוף במים קרים.
לגבי כלים מזכוכית תלוי במה מדובר.
חג שמח,
עוזיאל אליהו
שאלה
הרב עוזיאל אליהו שלום.
למה אוכלים תפוח בדבש? מה הקטע?
או קיי אני מבין שזה סמל לשנה מתוקה אבל לכל אדם יש את המתיקות שלו וחוץ מזה יש דברים יותר מתוקים מדבש?
תודה לרב,
אבי.
תשובה
ברכה ושלום.
כל הלכה ומנהג בעם ישראל יש לו שורשים שחלקם גלויים וחלקם סמויים.
בחלק בגלוי אנו אכן רואים באכילת התפוח בדבש סמל למתיקות לקראת השנה הבאה עלינו לטובה" שיפה ושונה תהה השנה אשר מתחילה לה היום "
תפוח - כל תפוח שתיקח ותחצה אותו לרוחבו תראה בו דבר מעניין מאוד: יש בו 6 חורים לגרעינים ו 6 גרעינים וכן יש בו 5 נקודות בין גרעין לגרעין על בשר בתפוח. לא משנה איזה זן אתה תיקח או איזה סוג בכולם זה כך !! בדוק ומנוסה !
זה מסמל את השם בצרוף של כל חצי תפוח = אות י ואות ה ואות ו ואות 'ה' לומר לנו שאנו במעשים שלנו גורמים לחיבור של 2 חצאים ובעצם לחיבור של שם השם. "כי יד על כס יה "
דבש - קשה מאוד לרדות דבש מכוורת או לאסוף נטיפי דבש מפירות העץ אבל עם כל הקושי ועם כל המכשולים שקיימים בדרך לרדיית הדבש אנו מצליחים להתמודד ולנצח כי בסופו של דבר יש לנו דבש בצלחת.
וכך מתחילים שנה חדשה .
שנה של עשייה והתמודדות על אף כל הקשיים שנה של עשייה רוחנית של חיבור שם השם . זו שנה של שלמות כי השילוב בין התפוח שמסמל כוח עליון לבין הדבש שמסמל את הכוח של בני האדם יוצר את האיזון הנכון שרק כשהוא קיים ניתן להתחיל שנה חדשה טובה ,מבורכת ומתוקה.
לגבי שאלתך בדבר המתיקות הרי שבנוסח הספרדים על פי הגר"מ אליהו שליט"א לא אומרים את המילה כדבש אלא הנוסח הוא "שתתחדש עלינו שנה טובה".
אני מצרף לך שיר .שיש בו את המתיקות והתקווה שליבנו הומה וכמה ומצפה ומייחל בתפילה נושנה ובמנגינה עתיקת יומין שיפה ושונה תהא השנה אשר מתחילה לה היום
מילים ולחן: נעמי שמר
בראש השנה, בראש השנה
פרחה שושנה אצלי בגינה
בראש השנה סירה לבנה
עגנה לה בחוף פתאום.
בראש השנה, בראש השנה
ליבנו ענה בתפילה נושנה
שיפה ושונה תהא השנה
אשר מתחילה לה היום
בראש השנה, בראש השנה
פרחה עננה ברקיע הסתיו
בראש השנה כנר נשמה
עלה בשדה חצב
בראש השנה, בראש השנה
פרחה מנגינה שאיש לא הכיר
ותוך יממה הזמר המה
מכל חלונות העיר בברכה,
עוזיאל אליהו
שאלה
שלום הרב עוזיאל
(1) מה הסיבה לאיסור תקיעת שופר בשבת?
(2) מה אני אמורה לעשות ביום הצום .אני בהריון מאוד מתקדם.
תשובה
ברכה ושלום.
1) מבחינה הלכתית: נפסקה ההלכה בשולחן ערוך שאין לתקוע בשופר ביום ראש השנה שחל בשבת.
זו גזרת חז"ל שמופיעה בתלמוד הבבלי והסיבה ההלכתית היא שקדושת השבת גוברת על קדושת ראש השנה
ולכן השופר מוגדר כאסור בשימוש מחמת מוקצה.
מבחינה פנימית: קדושת השבת היא גבוהה עד כדי כך שלא זקוקים לשופר ולמהות של שמיעת קול של שופר ,
על מנת להיות קשוב אל הקול הפנימי הוא הקול האלוהי הבוקע מהנשמה.
תפקיד השופר איננו בתחום המוסיקלי אלא בתחום הרוחני ואת העבודה הרוחנית עושה השבת.
ולכן אין צורך בתקיעת שופר בראש השנה כשהוא חל בשבת .זה פשוט מיותר.
2)אם אין סיבה מיוחדת ומהלך ההריון תקין אז את צריכה לצום ואם תרגישי חולשה קטנה אז את יכולה להתחיל לשתות בצורה של :כל 9 דקות כמות של רבע כוס רגילה.
אם יש איזה סיכוי לסיכון ואפילו קטן ביותר אז את פטורה מהצום.
3) כדאי לנקוט במספר פעולות לפני כניסת הצום כגון שתיה מרובה ,מנוחה ,
לא לאכול דברים חריפים או מלוחים אלא לבסס את התזונה בעיקר על פירות וירקות (מבושלים, חיים או אפויים).
4) יש להעדיף את השהות בבית ולהתפלל ביחידות מול בורא העולם מאשר ללכת במאמץ ובחולשה לבית כנסת ובכך להקשות על הצום.
בברכה,
עוזיאל אליהו
שאלה
שלום לכבוד הרב,
האם ניתן לכסות פלטת שבת בנייר כסף?
איזה מאכלים חייבים בכיסוי הפלטה ואיזה לא?
תודה מראש...
תשובה
ברכה ושלום.
לכסות בכדי לשמור על הניקיון זה טוב.
לכסות במקום כלי הפוך לצורך חימום דבר יבש זה לא מועיל.
אם את רוצה לחמם פיתה מההקפאה אז צריך להיזהר ולא לשים אותה ישירות על הפלטה אלא על כלי הפוך שמונח על הפלטה .ויש לנער את הפיתה מפתיתי קרח הנמצאים מעליה.
שבת שלום.
עוזיאל אליהו
שאלה
לכבוד הרב שלום וברכה!
ברצוני לשאול אותך שאלה כבוד הרב, והיא:
אני הורדתי כביסה לפני כניסת שבת ולא הספקתי לקפל ולהכניסה לארון לפני כניסת שבת ,
האם מותר לי לקפל ולהכניסה לארון ביום שבת?
אודה לך מראש אם תענה לשאלתי כבוד הרב.
בתודה מראש
תשובה
ברכה ושלום.
אסור. מפני שזו הכנה מיום שבת לצורך יום חול.
אבל אם יש צורך שבת וכגון שלא ניתן לפנות את ערמת הכביסה ובכך מופר העונג שבת והבית נראה מאוד לא מסודר או שצריכים את הבגדים לצורך שבת -מותר לקפלם ולהניחם בארון או סמוך לארון ובתנאי שלא ימיין לפי סוג או גודל אלא ייקח באקראי יקפל ויניח במקומו ויקפל אחר ויניח במקומו וכך עד סיום הערימה.
והקיפול לא יהיה קיפול "מקצועי" בכוונת גיהוץ של הבגד. כי יש תנאים כיצד ואיך לקפל בכדי לא להגיע לגיהוץ.
ובאופן כללי אומר שלא כדאי להכניס את הבית למצבי לחץ סמוך לכניסת השבת ובפרט בשבתות החורף שיום שישי הוא מאוד קצר. והחכם או החכמה צריכים לתכנן כך שיהיה ניתן לקבל שבת בנחת ולא בלחץ אדיר של קיפולי כביסה ובישולים וניקיונות ומקלחות ומה לא?
למה לדחות הכל עד לרגע האחרון?
ומה יקרה אם ערמת הכביסה הזו תכובס או תקופל בצאת השבת או בשבוע הבא? או ביום חמישי (כתקנת עזרא).
כמה יופי ונעימות וקדושה יש בדקות האלה של כניסת השבת חבל לפספס את זה בגלל ויכוח עם בני הבית על ערימת כביסה.
שבת שלום ומבורך.
עוזיאל אליהו
שאלה
שלום!
רציתי לדעת על שימוש בגז כדי לבשל ביום טוב. בקיצור שולחן ערוך כתוב שלא כדאי להדליק את הגז בכלל מכיוון שישנה בעיה לכבותו. האם ישנה דרך להשתמש בגז ולכבותו כראוי על פי ההלכה?
בתודה מראש
חג שמח!
תשובה
ברכה ושלום.
הכי טוב זה לשים "שעון גז" או "חגז" ואז השעון מכבה לפי איך שאתה מכוון אותו מבעוד מועד.
אפשרות נוספת היא לשים קנקן של מים על האש. ולחכות שהוא יגלוש ואז הגז יכבה מאליו אחרי זה מותר לסגור את הברז של הגז. (לא רק מותר אלא חייבים לסגור )
בברכה,
עוזיאל אליהו
שאלה
שלום כבוד הרב
האם ספרדים נוהגים לומר הלל שלם בברכה בערב יום העצמאות?
מה לגבי ספרדיות?
ומה לגבי היום עצמו?
אשמח לקבל תשובה!
תודה מראש!
תשובה
ברכה ושלום.
מנהג הרבה מקהילות ישראל לומר הלל ביום העצמאות לאחר חזרת הש"ץ בתפילת שחרית. וכפי הסדר המודפס בסידור "רינת ישראל". וכך ראוי לנהוג.
יש מקצת מקהילות ישראל שאומרים הלל בערב יום העצמאות
ויש מקצת מקהילות ישראל שמברכים על הלל לפי הקריאה ויש שאינן מברכים לפני הקריאה. ולכל דעה יש תימוכין וסימוכין בהלכה ולכן כדאי לך לעשות כמנהג הקהילה שלך . לדעת הרב מרדכי אליהו שליט"א אין לברך על קריאת ההלל מכוון שדין הברכה נתון במחלוקת הפוסקים וכלל נקוט הוא ש"ספק ברכות להקל" ולכן לדעתו אין לברך על ההלל לפני הקריאה. (כמו בהלל של ר"ח שלא מברכים) ואם את מתפללת בבית כנסת שבו מברכים על ההלל אז יש לך הזדמנות לענות "אמן" בכוונה גדולה ואח"כ לומר את ההלל.
חג עצמאות שמח,
עוזיאל אליהו
שאלה
יש לי שאלה דחופה שאבקש לקבל תשובה עוד לפני השבת, אם אפשר...
יש לי מיחם שמסתבר שהוא נכנס לפעולת הרתחה גם לאחר שהוא מועבר לכפתור "השאר חם".
הבאתי אותו לבדיקה ואמרו לי שיש שם רק גוף חימום אחד, ולכן הוא יעבוד בין אם הוא על הרתחה ובין אם הוא על "השאר חם". ההבדל היחיד הוא מתח שונה או משהו כזה שאני לא מבין בו.
חשבתי שמיחם כזה אסור בשבת, אבל מישהו אמר לי שכל עוד הדבר נעשה באופן אוטומטי, ללא התערבותי - המיחם אינו אסור לשימוש.
מה דעת הרב בעניין?
בתודה מראש,
דוד.
תשובה
ברכה ושלום.
אם הבנתי נכון, הרי שלא נכנסים מים קרים למיחם כלל בשום צורה, רק שהוא מגיע לטמפ' של הרתחה מלפני שבת ומרתיח כל הזמן ללא הפסקה, כי אין לו תרמוסטט .
ואם כך הדבר הרי שמותר לך להשתמש במיחם כזה בשבת.
(לא הייתי ממליץ לך להשתמש בכזה מיחם מטעמים פרקטיים של רעש ההרתחה המתמיד (המטריד) וכן שהמים מתאדים ומתכלים מהר )
כדאי לך לעיין בספר שמירת שבת כהלכתה פרק א' סעיף מ' ואילך.
בברכה,
עוזיאל אליהו
שאלה
הרב עוזיאל אליהו בוקר טוב.
אולי השאלה תשמע לך קצת מוזרה אבל האם מותר לעשן בליל הסדר?
ערן.
תשובה
ברכה ושלום.
כדאי להחמיר ולא לעשן באמצע קריאת ההגדה.
ואם מזה משתמע שלפני קריאת ההגדה ולאחריה מותר אז אומר לך שנכון להחמיר ולא לעשן לפני קריאת ההגדה ולאחריה.
ואם מזה משתמע שמותר יום לפני ויום אחרי אז אומר לך שנכון להחמיר גם יום לפני וגם יום אחרי.
ואם מזה משתמע שכדאי להחמיר בפיקוח נפש ולא לעשן כלל הרי שלכך כוונתי.
" אצלנו מעשנים יום כן -יום לא- היום לא!!!!...."
בברכה,
עוזיאל אליהו
שאלה
שלום רב
אם אני רוצה לצום בתענית אסתר,ולאכול בלילה קודם,
עד מתי מותר לאכול בלילה שלפני?
תשובה
ברכה ושלום.
מותר לאכול עד שיעלה עמוד השחר.
וזמן זה הוא יש אומרים 72 דקות לפני הזריחה ויש אומרים שעה וחצי לפני הזירחה והמנהג הוא שעלות השחר זה שעה וחצי לפני הזריחה.
וכל זה בתנאי שלא ישן האדם שנת קבע ואם ישן שנת קבע הוא צריך לעשות תנאי לפני השינה שהוא יקום לאכול לפני עלות השחר.
זמן עלות השחר משתנה ממקום למקום ויש לך לעיין בלוח שנה למקום מגורייך בהתאם לזריחה באותו מקום.
בברכה,
עוזיאל אליהו
שאלה
שלום כבוד הרב,
האם גם ספרדים וגם אשכנזים חייבים לצחצח שיניים במשחת שיניים נוזלית בשבת?
תשובה
ברכה ושלום.
דעת רוב הפוסקים לאסור שימוש במשחת שיניים בשבת.
וכך נוהגים, ומשתמשים במי פה שהם נוזליים.
לדעת הרב עובדיה יוסף מותר לצחצח שיניים במשחה.
בברכה,
עוזיאל אליהו
שאלה
שלום רב,
לבת דודתי נולד בן במזל טוב ביום חמישי שעבר. הברית כמובן ביום חמישי הקרוב, בתענית אסתר. האם מותר להשתתף בסעודת מצווה, או שצריך להמשיך לצום?
תשובה
ברכה ושלום.
ראשית נאחל מזל טוב ומבורך לבני משפחתך.
אם יש ברית בתענית אסתר בעלי הברית לא מתענים.
ואת סעודת הברית עושים בלילה לאחר תפילת ערבית.
בברכה,
עוזיאל
שאלה
לכבוד הרב רוב שלומות!
1) האם ניתן לקבוע סעודה שלישית בשבת על מזונות?
2) האם ניתן לעשות סעודה קלה עם שובנו מבית הכנסת בבוקר ושזו תחשב כסעודה (קידוש ועוגות) ומאוחר יותר הסעודה העיקרית? (בעיקר בימי החורף הקצרים)
בתודה,
תשובה
ברכה ושלום.
1) עדיף לחם ובאפשרות שניה מזונות.
2) מותר, ויש מקפידים להתפלל מנחה לפני הסעודה השלישית. אני מעתיק לך את ההלכות מהשולחן ערוך אורח חיים סימן רצא
סעיף א
יהא זהיר מאד לקיים סעודה שלישית ואף אם הוא שבע יכול לקיים אותה בכביצה, ואם א"א לו כלל לאכול אינו חייב לצער את עצמו. והחכם עיניו בראשו (קהלת ב, יד) שלא ימלא בטנו בסעודת הבוקר, כדי ליתן מקום לסעודה שלישית. הגה: ומי שלא אכל בליל שבת, יאכל שלש סעודות ביום השבת (הרא"ש פרק ע"פ).
סעיף ב
זמנה משיגיע זמן המנחה דהיינו משש שעות ומחצה ולמעלה, ואם עשאה קודם לכן לא קיים מצות סעודה שלישית. הגה: י"א דאסור לשתות מים בין מנחה למעריב בשבת, דאז חוזרים הנשמות לגיהנם, וע"כ אין לאכול סעודה שלישית בין מנחה למעריב, אלא יאכל אותה קודם מנחה (תוספות והרא"ש ומרדכי פרק ע"פ). וי"א דיותר טוב להתפלל מנחה תחלה (רמב"ם וטור והגמ"ר והגמי"י פ"ל ואגור), וכן נוהגים לכתחלה בכל מדינות אלו, ומ"מ אין לשתות מים מן הנהרות, אבל בבית שרי וכ"ש שאר משקין דשרי (הגמי"י פ"ל). וי"א דאין אסור אלא תוך י"ב חודש על אביו ואמו (אגודה ומרדכי פ' ע"פ). וי"א דאיסור זה של שתיית מים אינו רק בע"ש (תוספות והרא"ש ומרדכי בשם ר' משולם והגמי"י).
סעיף ג
אם נמשכה סעודת הבוקר עד שהגיע זמן המנחה יפסיק הסעודה ויברך בהמ"ז ויטול ידיו ויברך ברכת המוציא ויסעוד ונכון הדבר שאם לא היה עושה כן, מאחר שנמשכה סעודת הבוקר עד אותה שעה, לא היה יכול לאכול אח"כ אלא אכילה גסה. הגה: אבל מי שיודע שאפשר לאכול אחר שיתפלל מנחה עם הצבור, לא יעשה סעודה שלישית קודם מנחה; מיהו אם עשאה, יצא.
סעיף ד
א"צ לקדש בסעודה שלישית, אבל צריך לבצוע על שתי ככרות. הגה: ואם סועד הרבה פעמים בשבת צריך לכל סעודה ב' ככרות (אבודרהם ומיימוני), ולפחות לא יהיה לו בסעודה שלישית פחות מככר אחד שלם (טור ומרדכי פ' כ"כ). ומזה פשט המנהג להקל לבצוע בסעודה שלישית רק בככר א' שלם, אבל יש להחמיר ליקח שנים.
סעיף ה
צריך לעשותה בפת; וי"א שיכול לעשותה בכל מאכל העשוי מאחד מחמשת מיני דגן; וי"א שיכול לעשותה בדברים שמלפתים בהם הפת כבשר ודגים, אבל לא בפירות; וי"א דאפילו בפירות יכול לעשותה. וסברא ראשונה עיקר, שצריך לעשותה בפת אא"כ הוא שבע ביותר. הגה: או במקום שא"א לו לאכול פת, כגון בערב פסח שחל להיות בשבת שאסור לו לאכול פת לאחר מנחה כדלקמן בהלכות פסח (מהרי"ל ה"פ).
סעיף ו
נשים חייבות בסעודה שלישית.
בברכה,
עוזיאל
שאלה
לכבוד הרב שלום
רציתי לשאול האם מותר לי להבדיל פעם שניה אחרי שהבדלתי במקום אחר או אחרי שיצאתי ידי חובה במקום אחר ע"י שמיעה
תשובה
ברכה ושלום.
מותר להבדיל פעם שניה על מנת להוציא ידי חובה את מי שלא יצא ידי חובה.
בברכה,
עוזיאל
שאלה
שלום.
אצלי בבית היה נהוג שלאחר שהאישה היתה מדליקה את נרות השבת, הגבר היה יכול עדיין לבצע פעולות קטנות (כיבוי/הדלקה..) עד לכרבע שעה לאחר כניסת השבת. האם יש בסיס למנהג זה? תודה.
תשובה
ברכה ושלום!
אישה מקבלת את השבת בשעת הדלקת הנרות, ומרגע זה ואילך- אסורה בעשיית מלאכה.
הגבר מקבל את השבת לאחר תפילת מנחה בבית הכנסת, בקבלת שבת.
ולכן המצב הרצוי הוא שברגע שהאישה הדליקה נרות, אין לעשיית שום מלאכה. ואם נוצר מצב המצריך את עשיית פעולות מסויימות, אז מותר לך לבצע את אותן פעולות עד כמה דקות לפני שקיעת החמה.
שבת- שלום,
עוזיאל