האזינו לראיון של ראש המועצה בעניין הטורבינות ברדיו קול רגע 18/11/2021

 מתוך יומנו של ראש המועצה מיום 14/11/2021

השבוע היו דיונים בתכנית הקמת טורבינות רוח בין כסרא ללפידות, ובסמוך לאזור תעשיה תפן. מועצה אזורית משגב מתנגדת.


גם המועצות המקומיות כסרא- סמיע, כפר ורדים וינוח -ג׳ת מתנגדות. עמיתיי, ראשי המועצות הדרוזיות, מתארים תהליך של קידום אינטרסים הוניים ושל ניצול בעלי קרקעות כדי לקדם תכנית להקמת עשרות טורבינות. ראשי הרשויות הנוכחיים הם בראש המאבק נגד הקמת הטורבינות.


למה המועצה מתנגדת?

ובכן, ביחס לרוב מדינות העולם יש בישראל הרבה שמש ומעט רוח. הטכנולוגיות לייצור אנרגיה משמש ומרוח דורשים הקצאת שטח והמופע וההפרה שלהם בשטח משמעותיים. ביחס לרוב מדינות העולם יש בישראל צפיפות גבוהה ומחסור בשטחים פתוחים. המרחק בין יישובים בצפון הוא קטן. טורבינות רוח מייצרות אילוץ תכנוני והשפעה סביבתית הרבה מעבר לשטח קטן יחסית שבו הן מוצבות. השינוי האקלימי הוא אתגר משמעותי ומרכזי. חלק מההשפעות הסביבתיות טרם ידועות. הצורך לייצר אנרגיה ״נקייה״ נצמח מסיבות אקולוגיות וכמו כל נושא אקולוגי - המענה מורכב. כבר היום ברור שבגליל ההררי ובהר הכרמל, אחת ההשפעות של שינוי האקלים היא התעצמות הסכנה משריפות. מתווסף גם שינוי בממשקי הרעייה והכריתה שהיו בעבר. החורש הולך ונסגר ובמקביל, סכנת התפתחות שריפה קטנה לשריפה גדולה עולה. התופעה מוכרת בצפון קליפורניה, בדרום מזרח אוסטרליה ובאגן הים התיכון. לצערנו, בישראל יש גם איום להתקפות טילים. שריפות חורש שנגרמות כתוצאה מרשלנות, שריפה לא חוקית של פסולת, זבל וגזם, הצתות או התקפת טילים, הוא האיום מספר 1 על יישובי הגליל ההררי. השנה היו במשגב ובשטח סמוך יותר מ-300 שריפות. מה הקשר לטורבינות? פעולת מטוסי כיבוי! שמעתם בשבת את מטוסי הכיבוי? ידעתם שפינו את היישוב ״גיתה״? מטוסי הכיבוי בישראל לא עובדים בלילות! אני לא מומחה לטייס, אבל אני יודע שהיום המטוסים נעלמים מהשטח עם רדת החשיכה ואנו נאלצים לנסות להתמודד עם שריפות כמעט באופן יום יומי במשך כל שעות החשיכה, ללא סיוע מטוסים. ככל שהשטח יותר הררי וככל שהחורש יותר מפותח וסבוך כך עולה חשיבות המטוסים במאמצי הלחימה באש. אין לי ספק שהטורבינות יפריעו וייצרו מגבלות נוספות. זה הקשר!


משגב בעד אנרגיה נקייה ומתנגדת לטורבינות ענקיות בלב הגליל!